TONSÄTTARE - Composers In Residence
|
|
Leilei Tian
Leileli Tian är född 1971 i Jiangsu-provinsen i Kina. Hon började studera piano vid sex års ålder.
Från 1988-95 studerade hon komposition vid Centrala musikkonservatoriet i Peking för Zhenmin Xu.
1997 flyttade hon till Sverige för att studera komposition för Ole Lützow-Holm vid Musikhögskolan
i Göteborg där hon tog sin diplomexamen 2001. 2002-03 studerade hon vid IRCAM i Paris. Sedan 1999 bor hon i Frankrike.
Leilei Tians musik framförs i stora delar av Europa, Asien och Amerika av framstående orkestrar
och ensembler, bl a: Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm, Serbiens
Nationella Radio och TV Orkester, Ensemble Intercontemporain i Paris, Nieuw En- semble i Amsterdam,
Nouvelle Ensemble Moderne i Montreal, KammarensembleN i Stockholm etc. Hon har också mottagit
kompositionsbeställningar från Franska kulturministeriet, Royaumont Foundation, Svenska Rikskonserter
och olika ensembler.
|
|
Leilei Tian har också vunnit kompositionstävlingar som t ex International Gaudeamus
Competition for Young Composers i Amsterdam 1999 (Honorable mention), 10th Besancon
International Composition Competition for orchestra i Frankrike 2000 (1st prize), IV
International Contemporary Music Contest “Citta´ di Udine” i Italien 2002 (1st prize),
International Composition Competition of GRAME i Lyon 2002 (1st prize) och ISCM Cash Young Composer´s Award 2004.
|
|
Paulina Sundin
Paulina Sundin är född 1970 i Kristianstad men uppvuxen i Stockholm. Efter examen
vid Stockholms musikgymnasium läste hon vid Uppsala universitet och studerade bl.a.
musikvetenskap, komposition, idé-och lärdomshistoria och musikpsykologi. Via en sommarkurs
i komposition vid Nordens folkhögskola Biskops-Arnö 1990 kom hon i kontakt med elektroakustisk
musik för första gången och blev fascinerad av den musikens uttrycksmöjligheter. Sedan följde
studier vid EMS (studion för Elektroakustisk Musik i Sverige) i Stockholm samt vid
kompositionslinjen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1993-1999. Av Rotary Foundation
tilldelades Paulina Sundin ett ambassadörsstipendium till England där hon 1999 påbörjade sin
doktorsavhandling i elektroakustisk komposition vid University of East Anglia i Norwich.
Paulina Sundins musik har framförts över hela världen, på konserter och i
radio. Redan under hennes studietid vid musikhögskolan framfördes hennes
musik vid festivaler såsom ISCMs Världsmusikdagar i Sydkorea 1997, Australasian
Computer Music Conference i Nya Zeeland 1999 samt Rien á Voir i Kanada 1999.
|
|
Paulina Sundin har fått kompositionsbeställningar från Rikskonserter till bl.a. invigningen av deras
konsertlokal Nybrokajen 11 år 1997 och Stockholm Electronic Music Festival 1993 och 1995. Under senare
år har hon arbetat med beställningar från Musik i Väst, Sveriges radio P2 samt Textilhögskolan i Borås
utöver uppdrag från enskilda danskoreografer, filmare och projekt finansierade av Konstnärsnämnden.
Läs mer om Paulina Sundin på www.paulinasundin.com
|
|
Anders Hultqvist.
är född 1955 i Stockholm och uppvuxen i Kiruna. 1978 inleddes
musiklärarstudier vid Musikhögskolan i Göteborg med flöjt som
huvudinstrument följt av kompositionsstudier för Sven-Eric Johansson.
Mellan 1985 och 1989 studerade han i kompositionsklassen vid
Musikhögskolan
i Göteborg för Mikael Edlund, Bo Holten, Lennart Hall och Lars Johan
Werle.
Som några exempel ur hans produktion kan nämnas orkesterverket "Time and
the Bell" samt dubbelkonserten "Incantatio"(dataprgr.Magnus Eldénius)
för violin, cello & orkester som är skriven till Göteborgs Symfoniker.
"The
Wintergarden" skrevs till Musica Vitae, och "The queen went into the
parlour eating bread and honey" tillkom på initiativ av Norrbottens
Kammarorkester.
Flöjtkonserten "When roses break"(dataprgr.M.Eldénius)
beställdes av Lars Benstorp och solist vid uruppförandet var Manuela
Wiesler.
|
Foto: Fredric Bergström |
"Alphabeth/Composition No.1" för soloperc.(till Jonny Axelsson),
"Apricot-trees Exist/Composition No.2" för två Violiner(till Duo
Gelland),
"Among Travelling Angels/ Composition No.3" för kammarensemble, "Stone
after stone/Composition No.5" för Orkester och band(till ICMC 2002 och
Gbgs
Symf.Ork) samt "Rain and after/Composition No.6"(till Hot Tre) är fem av
sex verk i en samling kompositioner som bla. tar sin utgångspunkt i
Inger
Christensens diktning, både innehållsligt som strukturellt.
"Darkness/Composition No.4" är under arbete och skrivs för Ensemble Ars
Nova inom ramen för COMA-projektet.
Datormusikstycket "Solvind"(tills.m M.Eldénius och F-G Evelson) utgår
från
satellitdata med mätningar av norrskenet och solvinden och "Herbst/RM
Rilke" är en tonsättning av ett av Rilkes sista poem för de tolv
sångarna i
"RILKE-Ensemblen".
AH har även arbetat med musik för teater och film
samt
producerat och medverkat i ett flertal musikaliska
helaftonsföreställningar, bla. en "millenieföreställning" tillsammans
med
Gunilla Gårdfeldt(regi) på GöteborgsOperan nyårsafton 1999.
Vid sidan om sitt konstnärliga arbete är han verksam vid Musikhögskolan
i
Göteborg där han leder kompositionsutbildningen samt det 1997 startade
Centrum för Ny Musik(CNM). Han är också projektledare för den
konstnärligt
genreöverskridande G.A.S.-festivalen(Göteborg Art Sounds).
Några kompositioner på CD:
* INCANTATIO (+Time and the Bell+When Roses Break)
(Göteborgs Symfoniker)MM16 (distr.Border Music)
* The Wintergarden - (Musica Vitae)CAP 21519
* Absentia Animi - (Rilke Ens.)Prophone PCD 005
* Solvind - (Computer)Atalante Records vol.2
* Alphabeth /Composition No.1 - PSCD 126
* Apricot-trees Exist/Composition No.2 - (Duo Gelland)utk.2003 på
nosag
CD 075
* Rain and after/Composition No.6 - (HOT 3)utk.2003 på Phono Suecia
* The queen went into the parlour eating bread and honey
|
|
Staffan Storm.
Staffan Storm är född 1964 i Karlskrona. Han studerade musikvetenskap och
historia vid Lunds Universitet mellan 1983-86. Mellan
1986-92 studerade han komposition för Rolf Martinsson
och Hans Gefors vid Musikhögskolan i Malmö.
Han har även deltagit i ett flertal internationella kurser t ex vid Centre
Acanthes, Avignon, för bl a Elliott Carter, Harrison Birtwistle och Gérard
Grisey, och vid Internationalen Feriekursen für Neue Musik, Darmstadt. Storms
musik har ä ven spelats vid Gaudeamusfestivalen i Amsterdam - 1994 blev "Die
blaue Grotte" uttaget till festivalen - samt i Darmstadt - uruppförande av "Wenn
das nur spiel ist", trio för altsax, gitarr och marimba.
För närvarande delar Staffan Storm sin tid mellan komponerandet och olika undervisningsuppdrag.
Sedan 1993 undervisar han vid Musikhögskolan i Malmö.
Invald i FST 1994. Bland verk från senare år kan nämnas "Parabeln von
Gestern" för soli, kör och kammarensemble - ett verk som skrivs för dirigenten
Fredrik Malmberg -, "Der Sprung über den Schatten" för kammarensemble (skrivet
för Ensemble Ars Nova) samt "Cuatro sueños espagnoles" för orgel (skrivet till
invigningen av den nya spanska orgeln i Caroli ky, Malmö). Andra nyligen avslutade
verk är "Serenata notturna", för solotrombon och kammarensemble, samt "Lacrymosa"
för sopran, kör och stråkorkester.
|
|
En musiker Staffan Storm ofta arbetat med är gitarristen Stefan Östersjö. Detta samarbete
har sedan 90-talets början resulterat i ett flertal solo- och kammarmusikverk, nu senast
i altgitarrstycket "L´horizon chimérique". Ett annat givande samarbete under senare år
har varit med cellisten Hege Waldeland och gitarristen Gunnar Spjuth, vilket nu senast,
under våren 2003, resulterade i duon "Sonnenuhr". 2001 beställde skivbolaget Nytorp Musik
sången "Våren på Djurgården", med text av August Strindberg, för sopranen Malena Ernman
och pianisten Francisca Skoogh till en ny skiva som nyligen, våren 2003, kommit ut och
som väckt mycket stor uppmärksamhet. Även med Francisca Skoogh har Staffan Storm haft
ett nära samarbete i ett flertal verk.
Verk i urval :
- De Profundis, for orchestra, 1988
- Ein Augenblick, stringquartet, 1988/92
- Förvittrad sfinx, for four soloists and mixed chorus(E.Diktonius),1990
- Die blaue Grotte, for trumpet, horn, trombone, piano and perc., 1991
- Der Aufbruch, for alto and chamber orch. (F. Kafka), 1992
- La Casa di Maschere, for guitar and tape, 1992
- Das Gift, for piano, 1993
- Wenn das nur Spiel ist, for altosaxophone, guitar and marimba, 1994
- .....bland svarta träd, långt före dagningen..., for soprano, oboe, cello and marimba
- TV-sets Glowing Blue In the Dusk, scenes for chamberensemble, 1995-96
- Offenbarung und Untergang, for soprano and chamberensemble (Georg Trakl), 1996
- Abschattung, sextett for flute, clarinet, guitar, marimba, violin and cello,1997
- Whispers of Heavenly Death, after a poem by Walt Whitman, for Basse de traversière and
alto/bass recorder (flûte á bec alto/basse), 1998
- Der Sprung über den Schatten, for chamber ensemble (10 instruments), 1998
- Tides and breaking waves, for violin and piano, 1999
- Widerschein, trio for clarinet, 10-stringed guitar and cello, 2000
- Eternal Summer, two Sonnets, for alto, tuba and percussion (W. Shakespeare), 2000
- Parabeln von Gestern, for soloists, mixed chorus and chamber ensemble (texts by W.
Shakespeare, G. Trakl, R.M. Rilke, W.Whitman, R.Musil, W. Rathenau), 2000
- Serenad i sommarnatten, for cello and guitar, 2001
- Våren på Djurgården, solomadrigal for mezzosoprano and piano(August Strindberg), 2001
- Cuatro sueños españoles, for organ, 2002
- L´horizon chimérique, for alto-guitar, 2002
- Sonnenhur, for cello and guitar, 2003
- Tre canti dal giardino in rovina, for flute, marimba and organ, 2003
Inspelningar:
La Casa di Maschere - Stefan Östersjö, gitarr /CD:dB Productions 17
Våren på Djurgården - Malena Ernman, mezzosopran och Francisca Skoogh, piano /CD:Nytorp Musik 6
|
|
|
|