media artes

kalender

Instant composing music show / percussion - liveloop

RIFIFI, Anteliigatan 3 (vid gamla Xperiment huset) Växjö den 24 Maj 2008 kl. 19:00

Martin Aaserud (NO)
Andre Castro (NO)
Rick Walker (USA)
Tryggve Lund (SE/NO)
Per Boysen (SE)
Hans Parment (SE)

--> Bakgrund: Live-looping
Med "live-looping" avses den slags interaktiva elektronik som gör det
möjligt för musiker att i realtid spela in sig själva, bearbeta
inspelningen och arrangera komplexa stämmor samtidgt som man
fortsätter spela sitt huvudinstrument som en del i denna spontana
orkestrering. Idag finns flera användbara loopingpedaler på marknaden
och tekniken används såväl av rockgitarrister för att göra intressanta
solon som av singer-songwriters för att bygga ett upp låtarrangemang i
realtid. Loopingteknik tycks ha använts för första gången av en anonym
studiotekniker som arbetade med Terry Riley under inspelingen av
dennes Music for The Gift. Man kopplade då samman två bandspelare med
en gemensam bandslinga. Detta utvecklades också under 60-talet på San
Franscisco Tape Music Center med pionjärerna Pauline Oiveros och Terry
Riley.

Martin Aaserud and André Castro create improvisations based on an
abstract sound world, through the exploration of textures and timbres
driven from Martin's prepared guitar and their mutations sculpted by
André's live sampling and processing. The result of this meeting is a
sonic landscape, fragile, silent and temperamental as a rusty forest.

They met in 2004 at Middlesex University where both studied at the Sonic
Art BA. André is from Lisbon and Martin from Oslo. They have been
developing this project since the spring of 2005 and since then have
played in London, Oslo, Bergen and New Orleans. Apart from this project
both compose solo electroacoustic works, as well as music for dance,
theatre and installation art.

Tryggve Lund
Med hjälp av fjol, tvärrflöjt, akustisk gitarr, vokalimprovisasjon och strupsång tillsammans med tung live-elektronik och live-looping skapas djupt hypnotisk och kännsloväckande musik som utmanar i lika stor grad utövaren som publiken.
Egentligen är Tryggve Lund en fiolspelande spelman från Rättvik, men har dom senaste åren bott i Oslo där han enligt ryktena hamnade i dårligt sällskap hos bl.a. den norska fri-jazz legenden Björnar Andresen, och upptäckte improvisationens alla glädjen, som frijazz, atonal improvisation och noise. Debut EP’en ”Vinden Båser Bakåt” kom i år 2005 ut på Lampse Audiovisual Recordings. Efter det har fokuset legat på att utveckla live-spelandet.

Hans Parment
Tonsättare och flöjtist.
Studerat komposition för Björn Wilho Hallberg, Maurice Karkoff och
Jan W Mortenson
Utbildad Flöjt & Ensemblepedagog.
Komponerat från soloinstrument till orkester, de senaste åren mer inriktad mot
elekroakustisk musik.
Medlem i SEAMS, STIM och ISCM.
Är ordförande i Media Artes, en ideell förening för nutida musik med sitt säte i Växjö.
Styrelsemedlem i RANK (Riksförbundet Arrangörer Nutida Konstmusik)

Verksam som tonsättare och flöjtist, samarbetar med andra konstyttringar som poesi, dans, installationer...

Nuvarande anställningar
Växjö Kulturskola som kompositionspedagog. Arbetar med Ljud & Bild med fokus på
ungdomars eget bild och musikskapande ur ett samtida konstbegrepp.
CoMA (Contemperary Music and Artists) som ingår i Musik i Syd, producent för den
nutida musiken i södra Sverige.
Växjö Universitet, undervisar i komposition. Ansvarar för Master Class kurser i nutida
musik för gitarr, slagverk och att skriva om musik.
Finns representarad på CD, Media Artes 1 på Chamber Sound.